Presa

De-a lungul anilor, în presă au existat câteva articole dedicate problemei branșamentelor din blocurile noi. Regăsim în presa online articole sub forma de știri și nu analize sau investigații serioase care să contină informații relevante pentru proiectul de față.

Se pot identifica dezvoltatorii imobiliari și localitățile unde problema persistă, insă respectivele materiale, relatează problemele urgente generate de absența branșamentelor individuale, vorbesc despre impactul social, pagubele aduse acelei comunități, fără a comunica publicului contextul care a dus la generarea problemei, responsabilitățile autorităților sau potențiale căi de soluționare a problemei.

De asemenea, fiecare caz separat are anumite particularități de ordin juridic (legislația în anul respectiv) sau tehnic. Toate, insă, țin de faptul că la momentul achiziționării unui apartament nou, proprietarii nu au fost informați și nu cunoșteau obligațiile dezvoltatorilor de a vinde locuințe care să dețină branșament individual la energie electrică.

Cateva articole regasim mai jos:
Deși stau în blocuri noi, sute de familii din București și Ilfov s-au trezit în comuna primitivă: fără apă caldă și curent electric.
Dezvoltatorii imobiliari nu le-au făcut oamenilor contracte individuale pentru energie, așa că furnizorii, au debranșat clădirile de la rețea. Un prim exemplu găsim în sectorul 5 al capitalei unde nu mai puţin de 80 de familii au rămas fără lumină şi căldură. Nu de o zi două, ci de o săptămână, de când ENEL a sistat furnizarea de energie electrică.
Costică Dolanescu încălzeşte apa ca să se spele şi să-şi spele hainele, cumpăra doar alimente cât să mănânce pentru că nu îi merge frigiderul iar telefonul şi-l încarcă la un panou electric, pe care arde şi un bec.

„Eu sunt bolnav, operat de cancer, cum mă spăl. Pun apa în albie să mă spăl ca la ţară. păi d-asta stau eu în Bucureşti? Am ajuns aşa pentru că dezvoltatorul nu şi-a făcut treaba’.′

Deşi lucrările la imobil au fost finalizate, dezvoltatorul nu a făcut branşament pentru fiecare apartament vândut, ci a continuat să fie legat la curent în baza contractului de şantier. Dezvoltatorul susţine că e vina furnizorului ENEL.
Daniel Godeanu, dezvoltator imobiliar: „Nu am cum să fac contracte individuale fără post trafo, iar eu punctul trafo l-am plătit de anul trecut din luna mai. De ce nu a venit enelul, pe cuvânt de onoare dacă ştiu.”

Iar în această situaţie sunt nu mai puţin de 52 de imobile doar în capitală. Scenariul este identic şi la “case mai mari”. adică în sectorul 1, unde zeci de familii din aceste două imobile au rămas fără energie electrică de 2 săptămâni
În aceste condiţii, unul dintre proprietari şi-a legat reţeaua apartamentului la un generator ţinut într-o dubă de lângă casă. Şi aici dezvoltatorul da vina pe ENEL. Furnizorul de energie susţine însă că dezvoltatorul a primit trei soluţii de racordare dar nu a răspuns iar în primul caz respinge vehement ideea că ar putea să vândă posturi trafo, cum susţine dezvoltatorul. Între timp oameni nevinovaţi sunt prinşi la mijloc în acest război.

Leonela Leneş, asociaţia ESGA (Expert for Security and Global Affairs): „Din cele 160 de imobile controlate, am descoperit peste 60% cu contract de tip şantier. Oamenii ar trebui să ceară la momentul semnării contractului de vânzare cumpărare dovada branşamentului. „
Grav este că mulţi semnează contracte de vânzare cumpărare în care se stipulează că bunul nu este branşat la utilităţi, urmând că vânzătorul să “depună toate diligentele. Unii au noroc. Însă mulţi ajung să trăiască în frig şi beznă.